Thursday, May 21, 2009

Aku mencari mana dia As Shafie

Sebenarnya aku mencari Shafie bin Hamid, rakan sekolah ku dan satu asrama di sekolah menengah Tunku Abdul Malik Alor Merah Alor Setar Kedah. Entah kenapa dalam ramai-ramai kawan sekolah aku rindu nak jumpa dia. apa istimewanya??

Kawan ku itu tiadalah sekacak Rajnikhan , pelakon tamil tersohor dari India tu, ( aku minat cerita sivaji the boss) tapi kulitnya sama. kali terakhir aku berjumpa dengannya adalah dirumahnya.. yang aku jejaki bersama-sama rakan ku yg lain semasa aidilfitri kira-kira 10 tahun yang lalu. Peliknya aku ini, aku tiada idea bagaimana aku boleh lupa jalan kerumahnya... dan itulah kelemahan aku sebenarnya... melayu mudah lupa.... tapi aku tak pernah lupa pada kawan ku Shafie yang seorang ni....

Kehidupan di asrama memang indah...kalau diberi pilihan " back to the future" akan akan ke dorm lekir dan tidur di atas katil 'double deck' dengan Paklong rakan seperguruan silat gayong dan gerak kilat dibawahnya.

Shafie ni sebenarnya penghibur kepada kami ketika tekanan datang melanda. tekanan dari proses pembelajaran , dari warden , kerinduan pada keluarga... walaupun jarak rumah dan asrama hanyalah lebih kurang 30 Kilometer saja.

Shafie bukan pelawak... dan bukan kerjanya berlawak, tapi setiap tingkah lakunya dan tutur katanya selalunya lucu dan aku rasa 'release' sekali....

Aku belajar di aliran sains tulen yang memenatkan.... 'the expectation' sangat tinggi dari para guru. Shafie pelajar aliran sastera yang sebenarnya juga ada kebijakan nya yang tersendiri... zaman aku sekolah dulu , pelajar aliran sains dikategorikan pelajar bijak, tapi realitinya.. aku mengaku ... bila hidup dialam nyata bukan ilmu akademik sahaja yang akan menentukan pilihan kita bijak atau tidak. Shafie bagi aku juga bijak dari emosinya dan spiritualnya..... aku rasa beliau kurang risiko mendapat penyakit orang kaya (diabetis dan darah tinggi).

Pie , panggilan manja kami kepada beliau...

Pie kalau hang baca atau anak hang atau bini hang baca blog merapu aku ni... sila hubungi aku...

Sirun...
ni amik nombor emel aku

hasirun@yahoo.co.uk

No comments:

Post a Comment